Del 3:

Praktisk information
Löneinformation

När du arbetar ombord har du s.k. tarifflön – tarifflönen baseras på tidigare relevant arbetslivserfarenhet och den befattning du arbetar i. Därför är det viktigt att vi får in underlag som CV där man tydligt kan se perioder från dina tidigare anställningar. Om du framöver kommer att arbeta parallellt med dina vikariat på Stena Line – glöm inte att även fortsättningsvis lämna in intyg löpande så du kan tillgodoräkna dig rätt lön.

Löneuppgifter för Servicevärd per 2024-04-01 (anställning 100%) beräknas enligt följande exempel:

Ex: Tariff: Begynnelselön 27 088 kr/månaden (baseras på anställningsdagar i månaden)

Ombordtillägg: snitt 2536 kr/ månaden

Kostförmån: skattar för 300 kr per dag, frukost, lunch och middag

Eventuell Seko Avgift 490 kr /månaden

Skatt enligt tabell för år 2024 (närfart).

  • Lönen betalas ut per anställningsdagar innevarande månad
  • Lönen utbetalas den 25:e samma månad som man börjar sin anställning förutsatt att man börjar före den 15:e i månaden. Detta gäller enbart om tidrapporten är aktiverad ombord.
  • Börjar man sitt vikariat efter den 15:e får man sin första lön den 12:e dagen månaden därpå.
  • Har man efter månadsskiftet ett saldo överstigande 1000 kr blir det utbetalt den 12:e i efterföljande månad.
  • Understiger saldot 1000 kr eller om det är ett minussaldo justeras det mot nästkommande 25:e lön
  • Eventuella övertidstimmar, semesterersättning och timmar för utbildningar utbetalas i samband med att anställningen tar slut.

OBS! Som anställd på Stena Line blir du automatiskt ansluten till SEKO, vilket gör att de månader du avlönas minst 14 dagar kommer medlemsavgiften dras från din lön.  När det gäller A-kassa får du en blankett skickad hem, den är det viktigt att du fyller i och skickar tillbaka om du vill vara med i A-kassan.

Här går vi igenom de olika system vi använder från att boka in personal på arbetspass till hur man kommer i kontakt med sitt fartyg eller sin löneadministratör.

 

Lönespecifikationen direkt på Internet

OD Portal

Lönespecifikation – Tidrapporter – Signering av vilotid

Månaden efter du börjat arbeta får du ett mejl från OD Portal med lösenord och information.

På denna sidan kan du läsa:

  • Lönespecifikation
  • Tidrapporter
  • Signera vilotid
  • Uppdatera kontaktuppgifter och bankkontonummer.

Skulle dina arbetstimmar vara felregistrerade skall du i första hand kontakta chef ombord för korrigering.

Här nedan följer ett exempel;

 

Om du har några frågor angående ditt schema eller journal skall du i första hand kontakta chef ombord, för övriga lönerelaterade frågor kan du kontakta Payroll Sea, dina löneadministratörer.

Kontaktuppgifter

Payroll.sea@stenaline.com alt. 031 – 858000

 

 

 

XOStandIn

 

XOStandIn är ett webbaserat bokningssystem som vi använder oss av för att boka extrapersonal.

Stena Lines vikarier bokas via http://xostandin.stenaline.com/ som är ett webbaserat verktyg där du fyller i när du kan arbeta. Du får en inbjudan till XOStandIn till din mail från HR när du genomgått utbildningsdagarna. Via länken i mailet registrerar du ditt konto. När du genomgått alla steg i utbildningsprocessen kommer din kalender aktiveras varpå du kan registrera de dagar du är tillgänglig för arbete.

Hur vet jag att jag är bokad på jobb?

Du berättar för oss när du kan arbeta genom att lägga in de tider du är tillgänglig i kalendern. Det är väldigt viktigt att hålla kalendern i XOStandIn uppdaterad varje dag och håller koll på din telefon och mailbox. Vi bekräftar att du är bokad.

När du blivit bokad får du alltid ett sms och ett mail som bekräftelse på att du ska arbeta. Blir du bokad senare än 48 timmar innan du skall gå ombord kontaktar vi dig också per telefon. Har man blivit bokad på jobb så är det gällande och en förutsättning för att Stena Line skall kunna bemanna sina fartyg. Tackar du nej till jobb vid tre tillfällen trots att du finns tillgänglig i XOStandIn kommer du inte att bokas igen. 

Crewing bokar 30 000 pass i XOStandIn varje år

På Göteborgskontoret arbetar Crew Planners, vars uppdrag är att bemanna Stena Lines fartyg med rätt person på rätt plats. Crew Planner bokar in vikarier genom XOStandIn. Vi har en vikariepool på ca 1400 personer, vilket ställer höga krav på att vi använder XOStandIn på rätt sätt. Var därför noga med att kontrollera så att dina kontaktuppgifter alltid stämmer.

Schema

Ett övergripande schema för sommaren får du av Crewing i april/maj (se exempel nedan).

Ett detaljerat schema delas ut ut när du går ombord. Rutiner på båtarna kring hur och när du får ditt detaljerade arbetstidsschema kan variera, så ta reda på vad som gäller på din båt när du går ombord.

Anmälan om sjuk och vård av barn

För att arbetsgivaren på bästa sätt ska kunna planera verksamheten är det av stor vikt att samtliga följer de rutiner som gäller i samband med sjukdom och vård av barn:

1. Ring din chef
2. Fylli i formuläret på www.stenaline.se/crew

Om din sista frånvarodag ändras, lägg en ny anmälan med uppdaterat datum. Den är alltid sista anmälan som gäller. Sjukintyg krävs från och med den åttonde sjukdagen (för både sjukdom och för vård av barn). Originalläkarintyg skickas senast 14:e dagen från insjuknandedagen till:

Stena Line Scandinavica AB
Sjölönekontoret
405 19 Göteborg

Då ditt arbete ombord är en viktig del i vår service- och säkerhetsorganisation är det viktigt att du sjukanmäler dig i så god tid som möjligt, så vi har en möjlighet att finna en ersättare. För att du inte ska få problem med löneutbetalningen är det viktigt att du följer ovanstående instruktioner.

Rutiner för personal- entreprenörs och lånekort

• Personalkortet (tillsvidareanställda och vikarier/visstidsanställda) är i normalfallet föresett med en grundbehörighet som under dagtid (vardag) ger generellt tillträde. Under övrig tid gäller tillträde endast till egen avdelning och allmänna utrymmen samt i förekommande fall personliga tillägg.

• Personalkortet (tillsvidareanställda och vikarier/visstidsanställda) gäller även liksom tidigare för erhållande av personalrabatt vid köp av resa samt vid inköp ombord. Åtnjutande av personalrabatt är förbehållet Stena Lines anställda, under anställningstiden. Vid långtidssjukskrivning och tjänstledigt gäller särskilda villkor för personalrabatt.

• Vid behov av särskild behörighet, förutom tillträde till egen avdelning och allmänna utrymmen, skall attesteras av avdelningschef och prövas av Säkerhetsombudet på Linjen eller av denne utsedd person.

• Kortet är Stena Lines egendom och skall återlämnas när behov för det ej längre föreligger, eller senast när anställningen upphör.

• Kortet är en personlig värdehandling och får ej utlånas till eller nyttjas av annan person än den på vilken kortet är utställt. Förlust av kort skall omgående anmälas till Stena Security Center i Göteborg varvid kortet spärras. Bevakningscentralen är bemannat dygnet runt och kan nås på tel nr 031-858470.

• Vid förlust av kort skall den på vilken kortet är utställt, personligen göra polisanmälan. Kopia av polisanmälan medtages till resp. linjes personalkortsadministratör eller Stenas Bevakningscentral, för utfärdande av nytt kort.

• Kortinnehavare är skyldig att hantera och förvara kortet på ett sådant sätt att det inte missbrukas, skadar (utöver normalt slitage), förstörs eller förloras.

• Kortet är en legitimationshandling som styrker behörighet att vistas på fartyg, terminaler och kontor, i den utsträckning som beviljats i ansökan. Kortet skall alltid medföras vid vistelse inom Stena Line AB:s område eller ombord på dess fartyg samt uppvisas på anmodan. För Entreprenörer gäller dessutom att kortet skall bäras synligt.

• Innehavare av passerkort är skyldig att skaffa sig kännedom om de förhållnings- och ordningsregler som gäller på respektive ort och/eller anläggning där kortet ger behörighet.

• Passerkort som medger rätt att införa fordon på slutet område (ex kaj mm) faller tillämpliga delar under de ordningsregler som gäller för resp område. Dock är parkeringstillstånd inom dessa områden aldrig inkluderat i behörigheten.

Kontaktuppgifter till våra fartyg
DANICA Email Telefon
Service Manager servicemanagers.danica@stenaline.com 031-360 11 11
Ass. Service Manager 031-360 11 20
Köksmästare kitchen.danica@stenaline.com 031-360 11 41
Info 031-360 11 10
JUTLANDICA    
Service Manager servicemanager.jutlandica@stenaline.com 031-360 13 11
Ass. Service Manager 031-360 13 20
Köksmästare kitchen.jutlandica@stenaline.com 031-360 13 41
Info 031-360 13 10
NAUTICA    
Service Manager servicemanager.nautica@stenaline.com 031-360 12 11
Info 031-360 12 10
GERMANICA    
Service Manager germanica.servicemanager@stenaline.com 031-360 42 11
Ass. Service Manager 031-360 42 20
Köksmästare kitchen.germanica@stenaline.com 031-360 42 41
Info 031-360 42 10
SCANDINAVICA    
Service Manager servicemanager.scandinavica@stenaline.com 031-360 34 11
Ass. Service Manager 031-360 34 20
Köksmästare kitchen.scandinavica@stenaline.com 031-360 34 41
MECKLENBURG-VORPOMMERN
Service Manager
M/S SKÅNE
Service Manager servicemanager.skane@stenaline.com 031-360 46 11/

0703-45 88 50

VINGA
Service Manager vinga.service.manager@stenaline.com 0739 – 42 16 10 
Kontaktuppgifter till löneadministratörer
Anneli Höglund anneli.hoglund@stenaline.com 031 – 85 81 33
Karin Zwart karin.zwart.go@stenaline.com 031- 85 81 29
Anette Carlsson anette.carlsson@stenaline.com 031-85 81 35

 

People Support Center (tidigare HRSC)

Har du frågor rörande dina anställningsvillkor, lön, förmåner eller liknande, ska du i första hand vända dig till People Support Center. De finns tillgängliga måndag till fredag 8.30 – 16.00 och nås på antingen 031-85 87 00 eller hrservicecenter@stenaline.com.

Du kan också vända dig till din närmsta chef ombord eller din People Business Partner.

Kontaktuppgifter till Crewing

Om du behöver förnya ditt personalkort eller frågor om schema kontaktar du Crewing. Det är Crewing som skickar ut ditt schema för högsäsongen.

Kontaktuppgifter:

crewing.se@stenaline.com
031-858500

Sök

Del 1:

Innan du börjar jobba

Del 2:

Ombord på Stena Line

Del 3:

Praktisk information